• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
"blir dina gamla föräldrar sjuka får du ta hand om dem"

Vem tar hand om dom gamla här menar du? Staten? När du bor på ett vård- och omsorgsboende betalar du för hyra, omvårdnad och mat något som du naturligtvis kan göra i varenda land i hela västvärlden bara det att i andra kulturer är det kutym att man själv tar hand om sina föräldrar istället för att dom med sin pension ska betala och ombesörja allting.

Sen så flyttar folk i allra högsta grad ifrån Sverige. År 2023 utvandrade 73 434 personer. Under 2000-talet har utvandringen från Sverige varierat, men trenden har varit ökande.
På äldre boende i Sverige har man sitt eget rum med sina möbler, egen tv,olika aktiviteter osv,i före detta Jugoslavien t.ex. fanns det också äldreboende men 4 personer i ett rum, varje person har bara ett skåp, ingen tv i rummet osv.osv
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
EU-kommissionen har låtit tillfråga invånare i medlemsländerna om deras syn på utvecklingen i både EU och sina respektive hemländer. Resultatet publicerades i förra veckan. I Sverige svarade 71 procent – den fjärde högsta andelen i EU – att de anser att saker och ting i landet i allmänhet går i fel riktning. I grannländerna Danmark och Finland var andelen pessimister bara runt 40 procent.

Mer än 7 utav 10 svenskar anser att landet i allmänhet går i fel riktning. Det finns liksom en anledning till denna skyhöga siffra. Det är inte så att folk i Sverige är gnälligare än folk i Danmark och Finland.

Mycket i världen går ju tyvärr åt fel håll just nu. Många människor som får lida. Men att något går i fel riktning innebär inte att ALLT är kasst i Sverige. Det måste gå att särskilja på en riktning och att allt i grunden är kasst!
Zooma ut vetja :)
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Klaga får man göra på sånt som man tycker funkar dåligt men då får man också lägga ner lite engagemang för att det ska bli bättre. Gnälla däremot leder bara till generaliseringar som vi ofta ser i sociala medier som typ "Sverige är helt åt helvete" vilket de flesta förstår inte är sant.

Precis, de flesta förstår det, men tyvärr inte alla… sen ska vi alltid bli bättre, och det blir vi på många håll, även om det finns några riktigt tuffa utmaningar att lösa.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Mycket i världen går ju tyvärr åt fel håll just nu. Många människor som får lida. Men att något går i fel riktning innebär inte att ALLT är kasst i Sverige. Det måste gå att särskilja på en riktning och att allt i grunden är kasst!
Zooma ut vetja :)

Tycker dock det verkar gå åt rätt håll i USA och nu senast i Frankrike. Förhoppningsvis går Sverige i samma fotspår som övriga världen.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Tycker du att stödet till Ukraina ska bort?

Stödet ifrån vem?

Jag skrev om USA och Frankrike. Om du menar dessa två länder bör förslagsvis dess medborgare avgöra vem dom ska stöda. Om amerikanska folket vill stödja Ukraina bör politiken göra det.

Om dom inte vill göra det så får vi respektera det. Man kan inte vara för demokrati när det passar ens egna agenda och cherry picka.
 

Cameltosis

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Stödet ifrån vem?

Jag skrev om USA och Frankrike. Om du menar dessa två länder bör förslagsvis dess medborgare avgöra vem dom ska stöda. Om amerikanska folket vill stödja Ukraina bör politiken göra det.

Om dom inte vill göra det så får vi respektera det. Man kan inte vara för demokrati när det passar ens egna agenda och cherry picka.
Menar att både Trump och Le Pen varit tydliga med att de vill dra in stödet till Ukraina. Och sen så frågade jag dig. Du svarade inte.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Menar att både Trump och Le Pen varit tydliga med att de vill dra in stödet till Ukraina. Och sen så frågade jag dig. Du svarade inte.

Det är en promille utav deras totala politik - jag personligen tycker man ska stödja Ukraina och jag som medborgare i Sverige tycker också att Sverige ska fortsätta göra det. Nu handlade det om Frankrike och USA dock och där får deras medborgare ha sina egna åsikter givetvis som bör respekteras.

Men jag har också besökt Paris en mängd gånger och det landet är så kört i botten ett exempel är Marseille där det på ett år skjuts ihjäl 50 personer. En stad utav Göteborgs storlek.
För att inte tala om alla terroråd Frankrike drabbats utav.
Således, fransmännen är väl medvetna om att det är större chans att dom rånas, våldtas eller mördas än att Putin & Ryssland invaderar dom. Det gör deras demokratiska val fullständigt begripligt.

Har vistas i more or less alla europeiska länder förutom typ Cypern, Ryssland, och vissa väldigt östliga stater. Jag vågar garantera att inget land är lika stökigt, smutsigt och otryggt som delar utav Paris. Till och med romska ghetton jag besökte i Bratislava och Sofia framstår som rena idyllen.
 

Cameltosis

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Det är en promille utav deras totala politik - jag personligen tycker man ska stödja Ukraina och jag som medborgare i Sverige tycker också att Sverige ska fortsätta göra det. Nu handlade det om Frankrike och USA dock och där får deras medborgare ha sina egna åsikter givetvis som bör respekteras.

Men jag har också besökt Paris en mängd gånger och det landet är så kört i botten ett exempel är Marseille där det på ett år skjuts ihjäl 50 personer. En stad utav Göteborgs storlek.
För att inte tala om alla terroråd Frankrike drabbats utav.
Således, fransmännen är väl medvetna om att det är större chans att dom rånas, våldtas eller mördas än att Putin & Ryssland invaderar dom. Det gör deras demokratiska val fullständigt begripligt.

Har vistas i more or less alla europeiska länder förutom typ Cypern, Ryssland, och vissa väldigt östliga stater. Jag vågar garantera att inget land är lika stökigt, smutsigt och otryggt som delar utav Paris. Till och med romska ghetton jag besökte i Bratislava och Sofia framstår som rena idyllen.
Tack för det bra svaret!
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Känns faktiskt som Ukraina är nära en vinst. Trodde länge dom var chanslösa men känns som ryssen börjar få slut på materiel och personal. Snart välter Björnen!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp